Miele

Miele Tegenover een grote ondernemer voorziet Progreso een tailormade antwoord volgens de bestaande noden van de organisatie.

Waarom Progreso?

Miele besliste 3 jaar geleden om met Progreso in zee te gaan om een aantal tijdrovende processen te standaardiseren en te stroomlijnen. En eventuele menselijke fouten tot een minimum te herleiden, want dat gebeurt natuurlijk bij onoverzichtelijke spreadsheets waar iedereen in werkt.

Stefaan Deneef - HR Director Belgium - vertelt hoe de Progreso-tool meer transparantie biedt in ingewikkelde, energievretende HR-processen. 

Wat was de concrete HR-situatie voor de samenwerking?

Het doel was om orde te scheppen in de complexiteit van het eindejaarsevaluatieproces. In het verleden gebeurde dat via Excel-spreadsheets. Bovendien werd die handmatige input door verschillende managers ingevoerd. 

Het gevolg? Kostbare tijd die verloren ging en ruimte voor (menselijke) fouten.

 

Wat houdt dat in voor Miele? 

België en Luxemburg tellen samen zo’n 250medewerkers. In de eindejaarsevaluatie is het belangrijk dat alle werknemers weten wat de KPI’s zijn en wat van hen verwacht wordt. De doelstellingen liggen voor iedereen vast. 

Een bijkomend voordeel is dat de foutenmarge verkleind wordt. En dat de ‘verloren’ inputtijd nu naar andere belangrijke taken gaat. 

 

Wat zijn de uitdagingen voor jullie specifieke sector? 

Een van de grootste uitdagingen is om de juiste mensen te vinden. We hebben een 85-tal techniekers in ons team. Hoe houden we bestaande werknemers? Hoe maken we de job aantrekkelijk voor nieuwe talenten? 

Onze eerste prioriteit was om onze administratie op punt te krijgen om inefficiënties en frustraties weg te werken. Nu zijn we bezig met de uitrol van een learning-module voor soft skills. Daar hebben we nu een catalogus rond opgebouwd waar medewerkers zelf uit kunnen kiezen. 

 

Welke feedback krijgen jullie mee van het personeel?

Ondertussen hebben we een tweede ronde van de hernieuwde eindejaarsevaluatie achter de rug. Het proces is nu veel leaner en transparanter. Onze werknemers kunnen nu te allen tijde bekijken wat de doelstellingen zijn voor dit jaar. Alles is duidelijk terug te vinden en in te geven.

Kortom, de tool is heel eenvoudig om mee te werken

 

Wat was de doorslaggevende factor om te kiezen voor Progreso? 

Stefaan kende Progreso al van z’n vorige job. Daar werd de tool pan-Europees uitgerold en dat verliep ook toen heel positief.

Op basis van die vorige ervaring werd er nu weer contact met hen opgenomen.

Een absolute doorslaggevende factor is dat Progreso als lokale speler veel flexibelere oplossingen aanbiedt. Tegenover een grote ondernemer voorziet Progreso een tailormade antwoord volgens de bestaande noden van de organisatie. 

 

Welk probleem lost Progreso voor jullie op?

Het platform biedt tijdsbesparing door het standaardiseren van processen. Er is maar één systeem in plaats van een onoverzichtelijk geheel van verschillende documenten.

 

Hoe is de onboarding verlopen?

Over het algemeen is het goed verlopen, vooral omdat wij laat hebben beslist om op te starten. Ondanks de korte oplevertermijn van 2-3 maanden, is het toch snel en efficiënt verlopen. Door de druk om op tijd te leveren, zijn enkele foutjes gemaakt, maar deze zijn nadien goed opgelost. 

 

Hoe verloopt de samenwerking in het algemeen?

De samenwerking en het contact met Luc verloopt bijzonder vlot. We hebben één vast aanspreekpunt voor algemene vragen en één contactpersoon voor technische vragen en bugs. 

Ze reageren zeer snel. We ontvangen vaak dezelfde dag of de dag erna al antwoord via het ticketsysteem. Hun beschikbaarheid en flexibiliteit zijn erg hoog en ze kunnen snel schakelen en veranderingen doorvoeren.