Samen springen naar een positieve toekomst
01 dec 2016

Progreso in de pers

Bedrijven moeten innoveren. Ze moeten durven, vernieuwen en veroveren, en dat doen ze ook. Dat was de centrale boodschap op het jongste Vokacongres. “Vlamingen én de ondernemingen zijn mentaal en technologisch klaar om mee te stappen in de volgende technologische revolutie.” Vokatribune portretteert in de volgende maanden onder nemingen die de sprong naar een positieve toekomst hebben gewaagd, door te durven, vernieuwen, veroveren.

Onze ambitie voor de volgende jaren? We willen tegen 2020 onze omzet met een factor vier vermenigvuldigen”, zegt Luc Christiaens. Samen met zijn partner Marianne Dobbels is hij eigenaar en bedrijfsleider van het Antwerpse Progreso. Dat is vandaag Belgisch marktleider in HR-software. Christiaens wil het marktaandeel in ons land opkrikken tot 16 à 17 procent. Erik Durnez

De markt voor HR-software is al enkele jaren in steile opgang. Een studie van Deloitte toont dat acht op de tien organisaties in de volgende jaren stevig wil investeren in dit type van syste- men. Luc Christiaens is niet verrast van die cijfers. “We ondervinden dit elke dag op de markt”, zegt hij.

“Iedereen heeft een HR-systeem nodig” Luc Christiaens

Want de ambitie is om de markt te veroveren? “We willen op vier jaar tijd de omzet vermenigvuldigen met een factor vier en blijven inzetten op waardecreatie voor de klanten.” Hoe willen ze dat bereiken? Christiaens: “In de eerste plaats, we hebben onze doelgroep duidelijk afgelijnd: klanten met 100 tot 5.000 medewerkers. Ten tweede, we hebben onze organisatie aangepast. Minder hiërarchie, meer structuur, extra transparantie. Ten derde, we pakken onze sales en marketing anders aan. We willen zo efficiënt mogelijk naar onze klanten gaan, en tegelijk heel contentgericht zijn. De expertise van onze medewerkers is voor ons de belangrijkste troef. En, tot slot, we zijn erg openminded, we werken graag samen in hechte partnerships.”

Luc Christiaens, Progreso: “De expertise van onze medewerkers is onze belangrijkste troef.”

Progreso heeft sinds zijn oprichting in 2003 als bouwer van HR-software een stevige klantenportefeuille opgebouwd, in diverse sectoren en in zowel heel grote als kleinere ondernemingen. Bedrijven zoals VF Europe, de kledinggigant met een hele rist merken van jeans en outdoorwear, HR-dienstverlener USG People of ziekenfonds Partena gebruiken de Progreso software voor hun HR-toepassingen.

“We zijn stap voor stap gegroeid”, vertelt Christiaens. “Met voortschrijdend inzicht.” Zo werd een complete software uitgebouwd voor personeelsbeheer, van rekrutering over prestatiemanagement, opleiding, talentmanagement. En dat allemaal in een geïntegreerd en modulair pakket, dat tegelijk een communicatieplatform is en een selfservice aanbiedt aan managers en medewerkers.

De jongste jaren kwam het bedrijf in een groeiversnelling. In 2011 telde Progreso zes medewerkers, vandaag zijn dat er twintig. Progreso belandde zelfs op de Deloitte Fast 50, de prestigieuze lijst van de snelle groeibedrijven.

“We hebben niet stil gestaan”, zegt Christiaens. Hij verwijst naar de wijzigende trends op de markt, en de manier waarop zijn bedrijf daarop inspeelt. “Iedereen heeft een HR-systeem nodig. En iedereen wil dat zo kostenefficiënt mogelijk. Daar hebben we onze oplossingen op afgestemd.” Progreso investeert elk jaar fors in O&O. “Onze tool is permanent in ontwikkeling, terwijl onze missie dezelfde blijft: HR-data inzichtelijk en inzetbaar maken.” Veranderingen op de markt zijn er volop: de digitale disruptie, de flexibilisering van de arbeidsmarkt, de nood aan ‘user centric’ oplossingen – alles in functie van de eindgebruiker. “Dat vraagt nieuwe oplossingen, zowel naar inhoud als naar technologie”, zegt Christiaens. “Die we zo pragmatisch mogelijk vorm geven.”