Hoe zoekt u naar nieuwe HR-software?
01 aug 2023

Hoe zoekt u naar nieuwe HR-software?

 

 

Meer dan 600 HR-tools in de Benelux alleen. Dat is het speelveld dat u betreedt wanneer u nieuwe HR-software zoekt. Een intimiderende opdracht. Het is dan ook niet iets dat u jaarlijks doet.

Dus wanneer de nood er is: hoe begint u dan met zoeken? En waar houdt u best rekening mee?

 

Stap 1: wat wil je informatiseren en automatiseren?

Een zoektocht als deze vertrekt altijd vanuit uw doeleinden. Wat wilt u op het einde van de rit bereiken? Is het een specifiek issue dat u wilt aankaarten? Of krijgt heel het HR-departement een facelift?

We maken vaak het onderscheid tussen harde en softe HR. 

Daarbij is harde HR alles wat met gegevensbeheer te maken heeft, zoals:

  • administratie
  • planning
  • payroll
  • vakantieregelingen

Softe HR draait dan weer volledig rond de mensen en hun ontwikkeling. Denk dan aan:

  • rekrutering
  • onboarding
  • ontwikkeling en opleiding
  • evaluatie
  • talent

In essentie zijn er 3 pistes

  1. U wilt één aspect binnen harde/softe HR aanpakken. Bijvoorbeeld payroll.
  2. U wilt meerdere aspecten binnen een stroming aanpakken. Bijvoorbeeld planning & vakantieregeling.
  3. U wilt zowel harde als softe HR aanpakken. Het hele departement en de bijhorende processen krijgen die facelift.

In het eerste geval kijkt u vaak naar specifieke, lokale point-solutions

In de twee andere gevallen spreekt u al sneller van geïntegreerde systemen. Progreso bijvoorbeeld biedt een tool aan die de softe HR op meerdere gebieden faciliteert. 

Herwerkt u zowel softe als harde HR? Dan spreekt u al snel over de grotere namen. Denk dan aan WorkDay, SAP Success Factors of Cornerstone OnDemand.

Belangrijk!

Start met uw einddoel in het achterhoofd. Stel dat u gefaseerd uw HR wilt moderniseren. Meestal begint u dan met één specifiek aspect aan te pakken. Misschien lijkt zo’n point solution zo slecht nog niet in dat geval.

Maar als u stelselmatig extra HR-domeinen wilt verbeteren, kiest u beter meteen voor een geïntegreerd systeem. Want: in veel gevallen gaat het om modulaire software. Oftewel: u betaalt alleen voor die domeinen die u nu nodig hebt. 

En dat geeft de ruimte om stelselmatig uit te breiden.

Stap 2: zoek op de juiste plekken

U kunt beginnen googelen naar verschillende merknamen of verschillende termen. Maar dan verschijnen vaak degenen met het meeste budget bovenaan. En zo is het moeilijk om die 600+ tools in kaart te krijgen.

Zoekresultaten geven geen objectief beeld. U komt dan ook op commerciële websites terecht.

Gelukkig zijn er organisaties die het hele landschap voor u in kaart brengen zonder dat ze daar zelf baat bij hebben. Dat vergemakkelijkt de zoektocht.

Maar laat dat zeker geen absoluutheid zijn. Graaf eens in uw netwerk. Stel de vraag op fora, social media en dergelijke. Ga in gesprek met anderen die gelijkaardige vraagstukken hebben proberen op te lossen.

Stap 3: analyseer de tools

Kijk bij elke tool niet alleen naar wat het kan. Kijk ook naar waar de tool ooit startte

Sommige tools startten ooit vanuit één domein. Andere zijn gestart als zo’n geïntegreerde oplossing.

Waarom is dat belangrijk?

Die gespecialiseerde tools voegen hier en daar functionaliteiten toe. Maar het gros van de middelen steekt nog steeds in die ene specialisatie. Dat maakt dat die extra’s onderbelicht en onderontwikkeld durven zijn.

Bijvoorbeeld: een trainingstool die in de marge andere elementen integreert in het geheel. Denk dan aan evaluatie of opleidingsbeheer. Als er investeringen plaatsvinden, zal het trainingsgedeelte in veel gevallen nog steeds meer input krijgen. 

Bekijk dus naar de features ook:

  • hoe de tool aanvankelijk startte;
  • welke investeringen u mag verwachten;
  • hoe zich dat uit in de roadmap.